Sverige (SE)
Introduktion
Ett BAX-nummer är nödvändigt i kopplingen till Nets. BAX-numret är som ett kundnummer där Nets samlar de olika inlösenavtal man kan ha, till exempel ett för Visa/Mastercard och ett för Amex. Om kunden har ett BAX-nummer sedan tidigare kan detta tyvärr inte användas då Westpay måste finnas med som PSP för detta BAX-nummer, därför måste ett nytt BAX-nummer beställas.
Steg för att beställa ett BAX-nummer:
1. Logga in i Access och välj fältet "KUNDER" i menyn till vänster. |
2. Tryck på knappen ”Skapa ny kund”. |
3. Fyll i kundens namn för att skapa kundsidan och starta onboardingformuläret. |
4. Fyll i nödvändig information i fälten under ”LEGAL INFORMATION”. |
5. Under "2 - ACCEPTANS-INFORMATION":
|
6. Fyll i resterande information och tryck på "Skicka in" i slutet av formuläret för att skicka oss denna onboarding-förfrågan. |
7. Bearbetning
När onboardningen är genomförd kommer kundsidan vara uppdaterad med det BAX-nummer som kunden har fått tilldelat. Terminal ID’n som skapats kommer att ha de angivna kortavtalen aktiverade från start om inte annat meddelats från Westpay.
Norge (NO)
Introduktion
Ett BAX-nummer är nödvändigt i kopplingen till Nets. BAX-numret är som ett kundnummer där Nets samlar de olika inlösenavtal man kan ha, till exempel ett för Visa/Mastercard och ett för Amex. Till BAX-numret knyts även Westpay som PSP. Om kunden har ett BAX-nummer sedan tidigare kan detta inte användas då det är knutet till annan PSP. Därför måste ett nytt BAX-nummer beställas.
Det finns 2 sätt att beställa BAX på, nedan finns de två alternativen:
Alternativ 1 (rekommenderas) : Nytt BAX-nummer via Inlösande bank
Steg för att beställa ett BAX-nummer:
Fyll i blanketten” Bestillingsskjema PSP Norge Westpay -Nyregistrering”. Det är viktigt att det dokument som används har Westpays PSP id: 578 094, samt att ”Nyregistrering” är i-kryssat i dokumentet. Den ifyllda blanketten skickas in till Nets från kundens inlösande bank. Så snart Nets aktiverat kortavtalen så kommer de att accepteras i terminalen.
Steg för att onborda kund I accessportalen BAX-nummer:
1. Logga in i Access och välj fältet "KUNDER" i menyn till vänster. |
2. Tryck på knappen ”Skapa ny kund”. |
3. Fyll i kundens namn för att skapa kundsidan och starta onboardingformuläret. |
4. Fyll i nödvändig information i fälten under ”LEGAL INFORMATION”. |
5. Under "2 - ACCEPTANS-INFORMATION":
|
|
6. Fyll i resterande information och tryck på "Skicka in" i slutet av formuläret för att skicka oss denna onboarding-förfrågan. |
7. Efterarbete
När onbordningen är genomförd kommer de Terminal ID’n som har skapats att få inställningar för de angivna kortavtalen, men avtalen är inte garanterat aktiverade.
8. Aktivering av avtal
Det nya BAX-numret som kunden har fått tilldelat i Accessportalen syns nu på kundkortet i fäletet som heter "BAX nummer". Med detta BAX nummer kan nu kunden/kundens inlösande bank använda blanketten ”Bestillingsskjema PSP Norge Westpay - Uppdatering”. OBS! Den ifyllda blanketten skickas in till Nets från kundens inlösande bank. Så snart Nets aktiverat kortavtalen så kommer de att accepteras i terminalen.
9. Ytterligare kortavtal
Om kunden önskar aktivera fler kortavtal än vad som angavs vid onboardningen så görs en ändringsförfrågan i accessportalen. Uppgifter om de nya kortavtalen och de avtalsnummer som de skall lösas in mot anges och förfrågan hanteras i flödet för ändringsförfrågningar.
BAX bestilling-Westpay Detta dokument bifogas nedan för att ladda ner:"Bestillingsskjema PSP Norge Westpay -Nyregistrering" |
Alternativ 2: Nytt BAX-nummer via Westpay
Steg för att beställa ett BAX-nummer:
1. Logga in i Access och välj fältet "KUNDER" i menyn till vänster. |
2. Tryck på knappen ”Skapa ny kund”. |
3. Fyll i kundens namn för att skapa kundsidan och starta onboardingformuläret. |
4. Fyll i nödvändig information i fälten under ”LEGAL INFORMATION”. |
5. Under "2 - ACCEPTANS-INFORMATION":
|
|
6. Fyll i resterande information och tryck på "Skicka in" i slutet av formuläret för att skicka oss denna onboarding-förfrågan. |
7. Efterarbete
När onbordningen är genomförd kommer de Terminal ID’n som har skapats att få inställningar för de angivna kortavtalen, men avtalen är inte garanterat aktiverade.
8. Aktivering av avtal
Det nya BAX-numret som kunden har fått tilldelat i Accessportalen syns nu på kundkortet i fältet som heter "BAX nummer". Med detta BAX nummer kan nu kunden/kundens inlösande bank använda blanketten ”Bestillingsskjema PSP Norge Westpay - Uppdatering”. OBS! Den ifyllda blanketten skickas in till Nets från kundens inlösande bank. Så snart Nets aktiverat kortavtalen så kommer de att accepteras i terminalen.
9. Ytterligare kortavtal
Om kunden önskar aktivera fler kortavtal än vad som angavs vid onboardningen så görs en ändringsförfrågan i accessportalen. Uppgifter om de nya kortavtalen och de avtalsnummer som de skall lösas in mot anges och förfrågan hanteras i flödet för ändringsförfrågningar.
BAX bestilling-Westpay
OBS:Notera angående BAX-beställning med Westpay:
Detta dokument bifogas nedan för att ladda ner:"Bestillingsskjema PSP Norge Westpay Uppdatering". |
Finland (FI)
Introduktion
Ett BAX-nummer är nödvändigt i kopplingen till Nets. BAX-numret är som ett kundnummer där Nets samlar de olika inlösenavtal man kan ha, till exempel ett för Visa/Mastercard och ett för Amex. Om kunden har ett BAX-nummer sedan tidigare kan detta tyvärr inte användas då Westpay måste finnas med som PSP för detta BAX-nummer, därför måste ett nytt BAX-nummer beställas.
Steg för att beställa ett BAX-nummer:
1. Logga in i Access och välj fältet "KUNDER" i menyn till vänster. |
2. Tryck på knappen ”Skapa ny kund”. |
3. Fyll i kundens namn för att skapa kundsidan och starta onboardingformuläret. |
4. Fyll i nödvändig information i fälten under ”LEGAL INFORMATION”. |
5. Under "2 - ACCEPTANS-INFORMATION":
|
6. Fyll i resterande information och tryck på "Skicka in" i slutet av formuläret för att skicka oss denna onboarding-förfrågan. |
7. Bearbetning
När onboardningen är genomförd kommer kundsidan vara uppdaterad med det BAX-nummer som kunden har fått tilldelat. Terminal ID’n som skapats kommer att ha de angivna kortavtalen aktiverade från start om inte annat meddelats från Westpay.